Neuropsykologinen tutkimus voidaan tehdä lapselle, nuorelle tai aikuiselle oppimisen tai työelämän eri vaiheissa, esim. oppimisvalmiuksien, -vaikeuksien, vahvuuksien sekä kuntoutusedellytysten arvioimiseksi. Neuropsykologisessa tutkimuksessa arvioidaan mm. kognitiivisia toimintoja, kuten kielellisiä tai ei-kielellisiä hahmottamisen taitoja sekä erityisvaikeuksia esim. lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa tai hahmottamisessa.
Neuropsykologinen tutkimus voidaan tehdä esim. lapsen tai nuoren oppimispolun eri vaiheissa tai aikuiselle myös esim. liittyen työkykyyn tai kuntoutusedellytysten arviointiin erilaisten erityisvaikeuksien ja vahvuuksien arvioimiseksi. Neuropsykologinen tutkimus voi tulla kyseeseen esim. keskittymisvaikeuksien arvioimiseksi eri ikäisillä, kuten myös psykiatristen tai aivoperäisten sairauksien tai vammojen yhteydessä tai muutoin poikkeavan kehityksen ja oppimisedellytysten arvioimiseksi.
Neuropsykologisen tutkimuksen tekee aina psykologi tai neuropsykologi käyttäen psykologisia ja neuropsykologisia menetelmiä ja testejä. Neuropsykologiseen tutkimukseen sisältyy aina aloitushaastattelu ja esitietojen kerääminen, sekä yleensä useampien yksilötutkimuskertojen jälkeinen palautekeskustelu, sekä tarvittaessa aloitus- ja lopetuspalaverit tutkittavan sekä tarvittaessa omaisten ja yhteistyöverkoston kanssa. Neuropsykologisen tutkimuksen tekijä antaa aina myös kirjallisen palautteen tutkimuksen jälkeen.
Lisää
tietoa neuropsykologisesta kuntoutuksesta ja tutkimuksesta löytyy täältä: http://www.neuropsykologia.fi/fi/neuropsykologia.
Ota tarvittaessa yhteys: Hanna-Mari Mäki-Karjalainen, neuroasema@neuroasema.fi, tai puh. 040 538 2413.
© CognAid Oy, All rights reserved